Mange SMV’er og ejerledede virksomheder tænker, at ESG-rapportering kun er for de helt store spillere. Virkeligheden er, at kravene ofte rammer indirekte.
𝐒𝐭ø𝐫𝐫𝐞 𝐤𝐮𝐧𝐝𝐞𝐫 𝐡𝐚𝐫 𝐛𝐫𝐮𝐠 𝐟𝐨𝐫 𝐄𝐒𝐆-𝐝𝐚𝐭𝐚 fra deres underleverandører for at kunne opfylde egne bæredygtighedsmål, hvilket betyder, at ESG-kravene flyder ned gennem hele værdikæden – 𝐢𝐧𝐠𝐞𝐧 kan ignorere dem.
At få styr på ESG-data er ikke bare en compliance-øvelse; det er en forretningsmulighed.
𝐄𝐒𝐆 𝐬æ𝐥𝐠𝐞𝐫!
Når du har kontrol over dine miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige forhold, kan du styrke din position overfor både nuværende og potentielle kunder. I dag efterspørger kunder i stigende grad samarbejdspartnere, der kan dokumentere en ægte ESG-indsats – og hvis du kan levere det, står din virksomhed stærkere end konkurrenternes.
𝐏𝐚𝐬 𝐩å 𝐞𝐧 𝐯𝐢𝐠𝐭𝐢𝐠 𝐟𝐚𝐥𝐝𝐠𝐫𝐮𝐛𝐞: undgå at “lave en klimagris”🐖
𝐄𝐒𝐆-𝐭𝐢𝐥𝐭𝐚𝐠𝐞𝐧𝐞 𝐬𝐤𝐚𝐥 𝐯æ𝐫𝐞 𝐫𝐞𝐞𝐥𝐥𝐞 𝐨𝐠 𝐠𝐞𝐧𝐧𝐞𝐦𝐟ø𝐫𝐭𝐞 – hvis I præsenterer dem som større, end de er, risikerer I at det bliver opfattet som greenwashing. Det kan hurtigt underminere kundernes tillid og give indtrykket af, at jeres tiltag mest er til pynt.
Fokuser i stedet på ægte gennemsigtighed og målbare resultater, så kunder og samarbejdspartnere kan se, at I tager det alvorligt.