Forestil dig dette:
Du er ejerleder. Kontoret er din anden stue, og kaffemaskinen er nærmest hellig. Så kommer nogen og siger: “Har du tænkt på din ESG-strategi?”
𝐄𝐒𝐆?
𝐄𝐫 𝐝𝐞𝐭 𝐢𝐤𝐤𝐞 𝐧𝐨𝐠𝐞𝐭 𝐟𝐨𝐫 𝐝𝐞 𝐬𝐭𝐨𝐫𝐞 𝐂𝐨𝐫𝐩𝐨𝐫𝐚𝐭𝐞-𝐤𝐨𝐧𝐭𝐨𝐫𝐞𝐫 𝐦𝐞𝐝 𝐟𝐥𝐞𝐫𝐞 𝐏𝐨𝐰𝐞𝐫𝐏𝐨𝐢𝐧𝐭𝐬 𝐞𝐧𝐝 𝐦𝐞𝐝𝐚𝐫𝐛𝐞𝐣𝐝𝐞𝐫𝐞?
Ikke længere. ESG er kommet til SMV’erne – og ja, det kan faktisk være sjovt, værdiskabende og til tider lidt kaotisk, præcis som det daglige liv i en ejerledet virksomhed.
𝐇𝐯𝐨𝐫 𝐬𝐭𝐚𝐫𝐭𝐞𝐫 𝐦𝐚𝐧?
Miljø (E):
Kan vi bruge solceller? Selv små tiltag kan gøre en stor forskel. Måske en “grøn uge”, hvor I skærer ned på energiforbruget – eller tester, hvor langt firmabilen kan køre på kaffegrums?
Socialt ansvar (S):
Dine medarbejdere er din familie nummer to. Kan I gøre noget for at skabe en endnu bedre arbejdsplads? En dag med frivilligt arbejde i lokalmiljøet eller en grøn frokostordning kan gøre underværker.
God ledelse (G):
Det handler ikke om at have 50-siders politikker. Det handler om at sige: “Sådan gør vi her – og vi står ved det.” Transparens og ærlighed sælger.
𝐌𝐞𝐧 𝐡𝐯𝐨𝐫𝐟𝐨𝐫 𝐠𝐢𝐝𝐞𝐫 𝐯𝐢 𝐝𝐞𝐭?
Her er det sjove:
ESG handler ikke kun om at redde planeten (selvom det er vigtigt).
Det handler også om at:
Tiltrække kunder, der elsker virksomheder med et hjerte.
Imponere kommende medarbejdere, som vil noget meningsfuldt.
Give konkurrenterne kamp til stregen – med et grønt smil.
𝐄𝐒𝐆: 𝐄𝐣𝐞𝐫𝐥𝐞𝐝𝐞𝐫𝐞𝐧𝐬 𝐡𝐞𝐦𝐦𝐞𝐥𝐢𝐠𝐞 𝐬𝐮𝐩𝐞𝐫𝐤𝐫𝐚𝐟𝐭
Når du ejer virksomheden, bestemmer du.
Ingen bureaukrati, ingen komitéer.
Du kan starte småt, tænke kreativt og rykke hurtigt – og det er lige præcis det, der gør ESG så spændende for SMV’er.
Så næste gang nogen spørger dig:
“𝐇𝐚𝐫 𝐝𝐮 𝐞𝐧 𝐄𝐒𝐆-𝐬𝐭𝐫𝐚𝐭𝐞𝐠𝐢?” kan du roligt svare:
“Ikke endnu… men vent til du ser vores grønne kaffekopper og verdensklasse arbejdsplads!”
Hvordan ville ESG se ud i din virksomhed?